A különc PR - Mennyire mérhető a PR megtérülése?
Mi is az a PR?
Tegyük mérhetővé és számszerűsítsük!
A PR, egy igazán különc marketingeszköz
Kezdjük az alapokkal!
Mi is az a PR egészen pontosan?
Egy vállalkozás, cég törekvése arra, hogy vonzó legyen ügyfelei, partnerei számára, valamint a köztük létrejött bizalmi kapcsolatot minél magasabbra emelje.
A marketing eszköztár egyik alappillére, amelyet még ma is ódzkodva használnak.
Miért?
Mert használata közben kevés a tényszerű adat, sok esetben számszerűen nehezen mérhető a hatékonysága.
Mondhatjuk azt is, hogy nem éppen egy "excelbarát" marketingeszköz.
Tegyük mérhetővé és számszerűsítsük a PR-t!
Íme az egyenlet:
A PR méréséhez elengedhetetlen megvizsgálni, hogy
- mekkora a téma
- milyen közönséghez érhet el.
Ezek adják az alapot, a PR egyenlet állandóit:
- Látogatók a weboldalon:
Ha B2C-nek szánod az üzenetet, akkor jóval nagyobb látogatottságot tudsz elérni, mintha a B2B területet célzod meg. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a kevés B2B érdeklődő ellenére mégis ebben az esetben nagyobb a megvalósult üzletek aránya.
A B2B területen a céged szintén cégek felé értékesít, míg a B2C területet az egyedi vásárlók alkotják.
- A PR cikk olvasói:
A különböző hírportálok látogatottsági adataiból lehet kalkulálni, hogy mekkora elérésre számíthatsz, ha egy PR cikket teszel közzé a felületén.
Pl.: az Origo oldalain havi 32 millió feletti látogató fordul meg, míg egy kevésbé ismert hírportál oldalán a látogatottság lehet 1-2 millió is.
- Google helyezés:
A Google megjelenés esetében a DA érték adhat számodra támpontot.
(DA: Domain Authority - egy olyan mérőszám, mely megmutatja a vizsgált honlap SEO-értékét, erősségét és sikerességét a keresők találati listáján.)
A DA-20 feletti értéket elérő oldalakat már elég jónak tekintjük.
Az általunk megírt PR cikkbe mindig beletesszük az ügyfél weboldalára mutató linket is, így egy komolyabb PR kampány esetében akár 8-10 értékes link is születhet. (Ha a hírportál engedélyezi a saját link elhelyezését a PR cikkben.)
Nézzük meg két konkrét példát a PR MAX kampányunk keretében:
1. példa:
A kampány előtt:
havi 10ezer pontos keresést elérő kulcsszóra az adott honlap a 40. és a 46. hely között jelent meg a Google találati listáján.
A kampány után 1 hónappal:
ugyanerre a kulcsszóra már a 20. és a 25. helyre hozta ki a Google természetes rangsora.
2. példa:
A kampány előtt:
havi 600 pontos keresést elérő kulcsszó esetében a 8. és a 11. hely között mozgott a honlap a Google felületén.
A kampány után:
feljött egészen a 4-5. helyre!
Az egyik PR kampányunkban a legjobb megjelenés eddig számokban:
- 613 honlapra kattintást hozott
- 11 kérdőív kitöltést, a kitöltők fele konzultációra is bejelentkezett,
így 5-6 konkrét ügyfelet szerzett a cég, az érdeklődők mellett.
A PR, egy igazán különc marketingeszköz
Egy megfontolt stratégiai döntéshez alaposan megvizsgált adatok, számok szükségesek.
A marketing tevékenységek jelentős része egyszerűen mérhető, így a költségeket a hatékonyságuknak megfelelően optimalizálhatod.
A PR, ezen a téren kissé különc, ugyanis jóval nehezebb mérni, mint a többi marketingeszközt, de a cég ismertség növelésében és a bizalom kiépítésében jelentős szerepet játszhat egy PR kampány.
Úgy érzed, eljött az idő a Te vállalkozásod vagy a céged életében is, hogy egy fokkal megint feljebb lépj azon a bizonyos "virtuális marketinglépcsőn"?
Akkor kattints IDE és azonnal elolvashatod a részleteket!